ទស្សនៈលោកខាងលិច លោក​ខាងកើត លោក​សកល​



 ឋានៈ​សង្គម បញ្ជាក់​ពី​វណ្ណៈ​របស់​មនុស្ស​ម្នាក់ៗ​នៅក្នុង​សង្គម​។ ប៉ុន្តែ ឋានៈ​សង្គម មិនមែនជា​វត្ថុ​ដើម្បី​កម្រិត​ពី​តម្លៃ​របស់​មនុស្ស​ម្នាក់ៗ​នៅក្នុង​សង្គម​ឡើយ​។ ប៉ុន្តែ តើ​មានការ យល់ឃើញ​ខុសគ្នា​បែបណា​រវាង​លោកខាងលិច ខាងកើត និង​គំនិត​សកល​មាន ចំពោះ​«​ឋានៈ​»?

​នៅ​លោកខាងលិច គេ​ឲ្យ​តម្លៃ​មនុស្ស​សំខាន់​ជាង​ឋានៈ​។ ចំណែក​វត្ថុ​ផ្សេងៗ​សុទ្ធតែ​អាច​កំណត់​តម្លៃ​បាន តែ​ជីវិត​មនុស្ស​មិនអាច​កាត់ថ្លៃ​បានឡើយ​។ ការគោរព​នូវ​ជីវិត​គ្នា​ទៅវិញទៅមក ត្រូវបាន​គេ​លើកតម្កើង​យ៉ាង​ទូលាយ​។​

​ចំណែក​លោក​ខាងកើត​វិញ គេ​តែង​គិតថា​ឋានៈ បុណ្យ​សក្តិ សំខាន់​ជាង​មនុស្ស​។ មនុស្ស​មាន​ឋានៈ​កាន់តែ​ធំ​បញ្ជាក់ថា បុគ្គល​នោះ​កាន់តែ​មានតម្លៃ​។ កត្តា​នេះហើយ​ទើប​ធ្វើ​ឲ្យ​មានការ​មើលងាយ​គ្នា​ជិះជាន់​គ្នា​ទៅតាម​ឋានៈ មុខងារ​សង្គម​។ ការមើល​ងាយ​ជិះជាន់​គ្នាឯង ក្លាយជា​ជំងឺឆ្លង​រាលដាល់​ទៅដល់​អ្នកដទៃ​ផ្សេងៗ​ទៀត​។​

​ប៉ុន្តែ​សម្រាប់​ទស្សនៈ និង​គំនិត​សកល​វិញ ឋានៈ​សង្គម គ្រាន់តែ​ការផ្ដល់​តម្លៃ តាម​ការ​សន្ម​ត់របស់​មនុស្ស​តែប៉ុណ្ណោះ​។ ព្រហ្មវិហា​ធម៌ សច្ចធម៌ សីលធម៌ យុត្តិធម៌ ទើប​ជា​តម្លៃពិត​ប្រាកដ​របស់​មនុស្ស ហើយ​វា​មានតម្លៃ​លើស​អ្វីៗ​ទាំងអស់​។​
ការសិក្សា​រៀនសូត្រ សង្គម​ណា​ក៏ត្រូវ​ការមិនអាច​ខ្វះ​បាន​។ តើ​មាន​ទស្សនៈ​ខុសគ្នា​យ៉ាងដូចម្ដេច​ទៅលើ​«​ការរៀនសូត្រ​» រវាង​លោកខាងលិច លោក​ខាងកើត និង​គំនិត​សាកល​?

​នៅ​លោកខាងលិច គេ​ផ្ដោត​តម្រង់​ទៅលើ ការរៀន​អនុវត្ត​ជាក់ស្ដែង​។ ជីវិត គឺ​ការរៀនសូត្រ រៀន​ពេញ​មួយជីវិត​។ មនុស្ស​ស្ទើ​តែ​គ្រប់គ្នា មាន​ទម្លាប់​ស្រាវជ្រាវ​ជាប្រចាំ ទោះជា​គ្មាន​សញ្ញាបត្រ មនុស្ស​ក៏​នៅតែ​ចេះដឹង និង​ជឿជាក់​លើ​ទៅលើ​អ្វីដែល​ខ្លួន​ចេះ​។​

​នៅ​លោក​ខាងកើត​វិញ ពឹង​ផ្អែកលើ​ការរៀន​នៅ​សាលា​។ សញ្ញាបត្រ សំខាន់​ជាង​ចំណេះដឹង​ពិតប្រាកដ មិនសូវ​ខ្វល់​នឹង​ការស្រាវជ្រាវ ព្រោះ​គេ​យល់ថា វា​ជា​តួនាទី​របស់​អ្នកប្រាជ្ញ ឬ​ផ្នែក​ជំនាញ​ប៉ុណ្ណោះ​។ មាន​សញ្ញាបត្រ​ខ្ពស់ តែ​សមត្ថភាព​ទាប ហើយ​ពុំ​សូវ​ជឿជាក់​លើ​ខ្លួនឯង​។​

​ចំពោះ​គំនិត​ជាស​កល ការរៀនសូត្រ គឺជា​សភាវៈ​ដោយ​ធម្មជាតិ ដើម្បី​ឲ្យ​ជីវិត​រីកចម្រើន​។ គ្រប់គ្នា​ត្រូវតែ​រៀន ដើម្បី​លើកកម្ពស់​គុណភាព​ជីវិត​ឲ្យ​កាន់តែ​ប្រសើរឡើង​។ ការរៀនសូត្រ គ្មាន​ថ្ងៃ​ចប់​ឡើយ រៀន​ច្រើន​ចេះ​ច្រើន ចេះ​កាន់តែច្រើន​កាន់តែ​ល្អ​។ ការស្រាវជ្រាវ​ដែល​ល្អ គឺ​ការស្រាវជ្រាវ​ជាក់ស្ដែង កើត​ប្រយោជន៍​ពិតប្រាកដ​៕
 
សង្គម​មួយ​ដែល​សម្បូរ​ទៅដោយ​បុគ្គល​ដែលមាន​គំនិត «​ការច្នៃប្រឌិត​» នឹងធ្វើ​ឲ្យ​សង្គម​នោះ​មានការ​រីកចម្រើន​។ ចំពោះ​ផ្នត់គំនិត​អំពី​«​ការច្នៃប្រឌិត​» រវាង​លោកខាងលិច លោក​ខាងកើត និង​គំនិត​សាកល តើ​មាន​លក្ខណៈ​នៃ​ការយល់ឃើញ​ខុសគ្នា​យ៉ាងដូចម្ដេច​?​ក្នុង​ទស្សនៈ​របស់លោក​ខាងលិច គេ​ចូលចិត្ត​ច្នៃប្រឌិត​បង្កើត​អ្វី​ថ្មីៗ រាល់​ការច្នៃប្រឌិត​ថ្មីៗ ត្រូវបានគេទទួលស្គាល់ និង​គាំទ្រ យ៉ាង​ទូលំទូលាយ ។ ចំណែក សង្គម​កាន់តែ​ត្រូវបាន​លើកកម្ពស់​ជា​លំដាប់​។​​សម្រាប់​លោក​ខាងកើត​វិញ របស់​ថ្មី​ក៏​គេ​ចង់បាន ឯ​របស់​ចាស់​ក៏​មិន​ព្រម​ចោល​ដែរ​។ អ្នកណា​បង្កើត​របស់​ថ្មី​ខុសគេ មនុស្ស​តែងតែ​ប្រឆាំង​ជំទាស់​។ ហេតុនេះហើយ ទើប​មិនសូវ​សម្បូរ​អ្នក​គិត​ច្នៃប្រឌិត​។​

​ក៏ប៉ុន្តែ​ក្នុង​ផ្នត់គំនិត​សកល​វិញ របស់​ចាស់​ឬ​ថ្មី​គ្មានអ្វី​សំខាន់ គ្រាន់​ឬ​មិន​គ្រាន់ នៅលើ​អត្ថប្រយោជន៍​។ ចាស់​ខ្លះ​ល្អ​ជាង​ថ្មី ឯ​ថ្មី​ខ្លះ​ក៏​ល្អ​ជាង​ចាស់​អញ្ចឹង​ដែរ​។ គុណសម្បត្តិ មិន​អាស្រ័យ​នៅលើ​ចាស់​ថ្មី ឬ​មុន​ក្រោយ​អ្វី​ទេ វា​ស៊ីសង​នៅពេល​ប្រើការ តើ​អ្នកណា​ល្អ​ប្រើ​ជាង​អ្នកណា​នោះឯង​៕

សង្គមជាតិ​មួយ​មិនអាច​គ្មាន​ជំនឿ​ទៅលើ​សាសនា ឬ​បុគ្គល​សក្ការៈ​ឡើយ​។ ចំពោះ​ការគោរព និង​មាន​ជំនឿ​នោះ​គឺ​តែងតែមាន​បញ្ញត្តិ​មួយ​គឺ​«​ព្រះ​» ដើម្បី​ជាទី​សក្ការៈបូជា​។ ចុះ​តើ​វា​មាន​លក្ខណៈ​ខុសគ្នា​ដូចម្ដេច​ក្នុង​ជំនឿ​ចំពោះ​«​ព្រះ​»​តាម​លោកខាងលិច លោក​ខាងកើត និង​គំនិត​សាកល​?​ចំពោះ​ទស្សនៈ​របស់លោក​ខាងលិច គេ​មានជំនឿថា​ព្រះ គឺជា​អ្នក​សាង ហើយក៏​ជា​អ្នក​បំផ្លាញ​ផងដែរ​។ គេ​យល់ថា មាន​ព្រះ​តែមួយ​អង្គ​គត់ ដែលជា​ម្ចាស់​គ្រប់គ្រង​អ្វីៗ​ទាំងអស់​លើ​លោក​នេះ​។ ជីវិត​ដែលមាន​ជំនឿ​និង​មាន​ភក្ដីភាព​ចំពោះ​ព្រះ​ជា​ម្ចាស់ ជា​ជីវិត​រស់នៅ​ដ៏​ខ្ពង់ខ្ពស់​។​ផ្ទុយ​មកវិញ សម្រាប់​ផ្នត់គំនិត​របស់លោក​ខាងកើត​វិញ គេ​មានជំនឿថា មាន​ព្រះ​ជាច្រើន​អង្គ​គង់នៅ​ឋានសួគ៌ ហើយ​ជឿថា មនុស្ស​គ្រប់រូប​អាច​នឹង​ត្រាស់​ទៅជា​ព្រះ​បាន នៅពេលដែល​អ្នកនោះ​អាច​ត្រងត្រាប់​តាម​ដំបូន្មាន​នៃ​ធម៌​ព្រះ​បាន​ខ្ជាប់ខ្ជួន​។ ដូចជា​មាន​មេ​ត្ដា ករុណា មុទិតា ឧបេក្ខា​ជាដើម​។ ការ​បាន​ត្រាស់ដឹង​ធ្វើជា​ព្រះ គឺជា​បំណងប្រាថ្នា​ធំ​បំផុត​របស់​មនុស្ស​ម្នាក់ៗ​។ ​យ៉ាងណាមិញ ក្នុង​គំនិត​សកល​វិញ សច្ចធម៌ គឺជា​ព្រះ​។  ការនាំយក​សច្ចភាព មក​បង្កើត​ប្រយោជន៍​សម្រាប់​មនុស្ស​គ្រប់រូប គឺជា​គុណធម៌​។ ការដែល​ប្រព្រឹត្ត​ប្រាសចាក​នឹង​សច្ចធម៌ គឺជា​អំពើអាក្រក់​។ មនុស្ស​ដែល​មិន​ស្គាល់​សច្ចធម៌ គឺជា​មនុស្ស​ល្ងិតល្ងង់​។ ចំណែក​ជីវិត​ដែល​ពោរពេញ​ដោយ​សច្ចធម៌ គឺជា​ជីវិត​ដ៏​ឧត្ដុង្គឧត្ដម​៕

Comments

Popular posts from this blog

មុខងាររបស់ទស្សនៈវិជ្ជា

សីលធម៍របស់ខុងជឺ